Sv Donar

Over

Supporters-vereniging Donar moet zichzelf opnieuw uitvinden

De Supportersvereniging Donar bestaat ruim een kwart eeuw. In het najaar van 1997 werd ze opgericht en in die periode maakte de vereniging vele ups en downs van Donar mee. Zes kampioenschappen en drie faillissementen om maar eens een handvol voorbeelden te noemen. Je zou kunnen stellen dat SV Donar een redelijk constante factor is gebleken in al die roerige tijden.

Afgelopen zomer stond ‘ons’ Donar zelf voor één van de moeilijkste opdrachten ooit. Een financiële uitdaging van enkele tonnen bleek uiteindelijk een bijna onoplosbaar vraagstuk te zijn waarbij de licentiecommissie van de BNXT League ook nog eens als horde moest worden genomen. Dankzij de inzet van een handvol absolute doorzetters en de geweldige steun van de enorme achterban, bleef Donar op de been. Zonder ons allemaal had de club geen bestaansrecht meer gehad.

Constructief

SV Donar heeft zich in de afgelopen zomer van de meest constructieve kant laten zien. Met hulp achter de schermen en toen het er echt op aan kwam een crowdfunding die – samen met de komst van al die kleine en grote investeerders in de club – zorgde voor een financiële buffer en bovendien een signaal belangrijk afgaf dat er weldegelijk draagvlak was voor een gezonde toekomst. Zonder die euro’s, maar helemaal zonder die onvoorwaardelijke steun, hadden we het seizoen 2023-2024 niet aan de BNXT League kunnen deelnemen.

Doelen

Terugkijkend op de afgelopen hete zomer en de 25 daaraan voorafgaand, staat een aantal doelstellingen van de Supportersvereniging, ooit opgericht als ‘Vikings’ nog fier overeind. Een eigen supportersruimte, de officiële en onafhankelijke spreekbuis van alle fans, het onderlinge contact en dat met alle clubmensen bevorderen; zomaar een paar voorbeelden van zaken die nog even actueel zijn als aan het einde van de twintigste eeuw.

Nieuwe start

Na de coronaperiode en de doorstart van de club zelf is het voor SV Donar ook hoog tijd om de balans op de maken en te kijken hoe de rol van de onafhankelijke supportersclub er in de komende jaren uit zou moeten zien. Een vergezicht met andere uitgangspunten dan voorheen. De formele afspraken met alle geledingen in en rond de club moeten opnieuw vastgelegd worden. Iedereen wil graag zo vaak mogelijk in een vol Martiniplaza spelen.

Maar tijden zijn veranderd en de huidige realiteit biedt anderzijds de unieke mogelijkheid deze toekomst met een blanco vel papier helemaal opnieuw in te tekenen. Daarbij zullen onderwerpen als betrokkenheid, sfeer, toegankelijkheid, laagdrempeligheid, maar ook zaken als horeca, communicatie, merchandise en ticketing hoog op de agenda staan. Heb je zin om onderdeel te blijven of te worden van de vereniging? Lid worden kan eenvoudig!